Alsof Frans Bauer en de camera’s van Bananasplit nog steeds elk moment tevoorschijn kunnen komen om te vertellen dat het allemaal tóch een grapje is, zo blijft Paul Peeman (50) zelfs kijken als de vijf nieuwe koffiemachines al lang en breed in zijn auto staan.

Niet van argwaan, integendeel, maar van puur ongeloof over het gebaar van koffiemachinefabrikant Selecta. ,,Bedankt hè,” zegt hij wel tien keer, op haast beduusde toon. ,,Echt enorm bedankt, want ik wist het allemaal écht even niet meer.”

Koffie voor het goede doel

De Bergenaar, in zijn woonplaats ook wel bekend als ‘t Fietsboerke, zamelt al jaren geld in voor goede doelen als Kika en CliniClowns. Vanaf eind 2019 wilde hij zich ook gaan inzetten voor de zorg: een onderwerp dat hem persoonlijk raakt, hij overleefde onder meer twee herseninfarcten. Al maanden was hij aan het bouwen aan twee speciale aanhangwagens voor zijn rondtrekkende KDB (Koffie Donatie Bar). Daarvan zou 25 procent van de opbrengst (of vijftig cent per kop) naar tien goede doelen in de zorg gaan, en zou hij met Vastenavend en festivals koffie en broodjes hamburger gaan verkopen.

Vreselijke ontdekking

Maar eind november deed Peeman een vreselijke ontdekking; zeven van zijn koffiemachines waren gestolen. Dieven sloegen een gat in het dak van zijn garage in de Sterrenbuurt in Bergen op Zoom, maakten foto’s van waar de waardevolle spullen stonden, en roofden de boel vervolgens via de deur leeg. Schade; zo’n 15.000 euro – met daarbovenop nog waterschade door het gat in zijn dak. Tot overmaat van ramp bleken de spullen in zijn garage, waaronder ook een bakplaat en twee koelingen, niet onder de inboedelverzekering te vallen. ,,Ik werd helemaal gek. Ik had vijf jaar gespaard voor die machines. Dan zak je wel door de grond, hoor.”

Het verhaal bereikte via deze krant ook de (Brabantse) teamleiders van Selecta Nederland, vertelt marketeer Mischa Zwaan. ,,In de teamapp wordt al het nieuws over koffie gedeeld, en dit maakte veel los. Al snel werd de vraag opgegooid of wij iets konden betekenen, en of ik ‘die man’ misschien kon achterhalen.”

Zwart-op-wit

Selecta kon inderdaad wat betekenen; het team maakte zelfs extra tijd vrij om de vijf ‘refurbished’ machines helemaal op te knappen. En Zwaan kon ‘die man’ inderdaad achterhalen. Al verliep het telefonisch contact eerst nog wat onwennig. Zwaan begint te lachen. ,,Paul vroeg me meteen of ik dit even in een mailtje kon bevestigen, zodat hij het zwart-op-wit had.” Peeman: ,,Ja, ik kreeg ineens een telefoontje dat ik vijf van die apparaten kon krijgen. Dat geloof je toch niet? Ik zei: weet je wel wat dat kost?”

Net voor kerst volgde een afspraak op het kantoor in Dordrecht, en bleek het toch echt geen droom te zijn. ,, Ik heb ze wel twintigduizend keer bedankt”, vertelt Peeman. Zwaan: ,,Dat was ook voor mij en mijn collega Linda van Weerden, wier idee dit was, best een emotioneel moment. Paul had zelfs voor ons allebei een flesje wijn voor ons meegenomen om ons te bedanken. Dan kijk je elkaar toch even aan van; zo gaan we wel heel mooi de kerst in.”

Starbucks op wielen

Omdat koffiemachinefabrikant Van Zelst uit Eindhoven ook twee apparaten heeft geschonken, kan Peeman straks tóch met Vastenavend aan de bak voor het goede doel. Met de tweede wagen, waar de automaten van Selecta op komen te staan, heeft hij grote plannen. ,,Dat wordt een soort Starbucks op wielen, met zonnepanelen op het dak, en een tv-scherm erin waarop je precies kunt zien hoe veel geld er al voor de goede doelen is opgehaald. En zolang ik geen bakplaat heb, ga ik geen hamburgers, maar broodjes rookworst verkopen. Daar is de Hema ook groot mee geworden”, klinkt het ambitieus. ,,En in ieder geval komt er ook in mooie grote letters ‘Powered by Selecta’ op te staan. Want na wat zij voor mij gedaan hebben, ga ik hun ook vol in het zonnetje zetten.”

Klik hier om uw eigen tekst toe te voegen